یک عده‌ی معدود

من آن دختری نبودم که وقتی نه ساله شد یکسری اعتقاداتِ شیک و کادو پیچی شده را تحویلش بدهند و بگویند از این به بعد باید اینطوری زندگی کنی. هیچ وقت هیچ چیز برای من اجباری نبوده و همیشه این من بودم که برای خودم تصمیم گرفتم. از وقتی یادم می‌آید من بودم و یک رساله‌ی قطور که برای هر چیزِ ریز و درشتی ورقش می‌زدم و خط به خط می‌خواندمش تا بدانم دین دقیقاً از من چه می‌خواهد. رساله را که ورق بزنی متوجه می‌شوی اسلام با آن چیزی که می‌گویند و می‌شنوی تفاوت دارد. حتی سخت‌گیرترین مراجعِ تقلید هم مطالبی عنوان کرده‌اند که به ظاهر حرام به نظر می‌رسد در صورتی که انجامش مشکلی ندارد. آدمی نیستم که هر حرفی را قبول کنم و پای صحبتِ هر حاج‌ آقایی بنشینم. صادقانه بگویم با بسیاری از مطالبی که در مراسم‌های مذهبی عنوان می‌شود مشکلِ اساسی دارم. با سیستمِ رایج در مملکتِ عزیزمان نیز هم. این که برای عزاداری‌ها سنگِ تمام می‌گذاریم اما ولادت‌ها و اعیاد بدونِ هیچ برنامه‌ی مفرحی می‌گذرند و باید بگویم در این مورد صدا و سیما کم مقصر نیست. چرا بیشترِ مواقع پای منبرها باید ذکرِ مصیبت بشنویم؟! ائمه روزهای خوب هم داشتند. حالِ خوش هم داشتند. چند وقتِ پیش دوستی برایم کتابی خواند راجع به عشقِ میانِ حضرتِ علی و خانم فاطمه زهرا. چقدر شیرین بود و دوست‌داشتنی‌تر از هر رمانِ عاشقانه‌ای. این‌ها را نمی‌گویند در عوض تا جایی که می‌توانند از رنج‌های اواخرِ زندگیِ بانو می‌گویند طوری که انگار ایشان روزِ خوش در زندگیشان نداشتند. همین چیزهاست که مردم را از دین زده می‌کند.

یادم می‌آید آن روز را که مادر چادرِ مشکی در دستانم گذاشت و من هم گذاشتمش گوشه‌ی کمد. گذشت و گذشت و من قد کشیدم تا جایی که چادر دیگر اندازه‌ام نبود. به حجاب معتقد بودم اما چادر را دست و پا گیر و اضافی می‌دانستم. از یک جایی به بعد حس کردم با چادر حالِ بهتری دارم. این که دقیقاً از کی شروع شد را نمی‌دانم و به نظرم اهمیتی هم ندارد! مهم این است که با عشق می‌پوشمش و اجباری پشتش نبوده. از آن دست آدم‌هایی نیستم که چادری‌ها را مالکِ کلِ زمین بدانم. (صحبتِ یکی از دوستانِ بلاگر) در هر قشری هستند افرادی که با رفتارِ نامناسب باعثِ بدبینیِ سایرِ افراد نسبت به آن قشر بشوند و چادری‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. این منطقی نیست که بخاطرِ چند نفر که بنا به هر دلیلی بالاجبار چادر می‌پوشند و پشتِ چادرشان کارهای دیگر می‌کنند (!) و یا آن عده که فکر می‌کنند چون چادری هستند جایگاهشان عرشِ کبریائیِ خداست و بقیه مستحقِ جهنمند همه‌ی چادری‌ها را محکوم کنیم. خداوند همه را آزاد آفریده و هیچ بنده‌ای مجبور به انجامِ کاری نیست. پوشیدنِ چادر هم واجبِ دینی نیست. هر کس دوست دارد انتخابش می‌کند و هر کس نخواهد نمی‌کند. به کسی ربطی ندارد! هیچ کسی حق ندارد چادری ها را با الفاظی چون شکلات‌پیچ و امثالهم خطاب کند همانطور که هیچ خانمِ چادری حق ندارد به دیگر خانم‌ها توهین کند و خودش را برتر از بقیه بداند. تشخیصِ خوب یا بد بودنِ افراد با ما نیست. ما قاضی نیستیم. یادمان نرود.


× چند ماهِ پیش یک نفر آمد و گفت تو اصلاً از دین چه می‌دانی؟! تا به حال قرآن را خوانده‌ای؟! گفت تو آدمی هستی که هیچ چیز از دین نمی‌داند و اطلاعاتش در حدِ کتاب‌های دین‌وزندگیِ دورانِ دبیرستان است. آن زمان چیزی نگفتم چون وقتِ بحث کردن نداشتم اما حالا که می‌بینم عده‌ای هر چه می‌خواهند می‌گویند و به راحتی دلِ دوستانِ نسبتاً مجازی‌ام را می‌شکنند گفتم تا بدانید چشم و گوش بسته یکسری مفاهیم در قالبِ دین را نپذیرفتم. در حدِ خودم مطالعه داشته‌ام و برای باورهایم جنگیده‌ام. راحت به دست نیاوردمشان پس راحت هم از دست نمی‌دهم و تک‌تکِ آن‌ها خطِ قرمزهای زندگیِ من هستند. آدمِ بی‌اشکالی هم نیستم. زندگی‌ام پر از اشتباه است و بارها مرتکبِ خطا شده‌ام. همه‌ی ما اشکالاتی داریم چه بپذیریمشان چه ردشان کنیم. چقدر خوب‌می‌شود روزی برسد که مدام نگوییم شما چادری‌ها فلان، شما مانتویی‌ها بهمان و رفتارِ زشتِ یک عده‌ی معدود از یک گروه را به کلِ آن گروه نسبت ندهیم.

عالیییی نوشتی حوا:)))دس خوش!!!
:))
موفق باشی 
من خودم مطالعه کردم و حالا به هر دلیلی مسائلی رو قبول ندارم و راه خودم رو میرم... 
به نظرم باید احترام بذاریم همه به هم ❤❤
موفق باشی حورا جان 

سلامت باشید.
کارِ درست هم همینه. اعتقادات یه چیزِ قلبی هست.
من هم با شما هم عقیده هستم :)
حوا البته :)
چقدرخوب میشدبه عقایدِ هم دیگه احترام میزاشتیم...
کاش روزی برسه که احترامِ متقابل رویا نباشه. :)
ببخشید :)) حوا جان :))) 
خواهش می‌کنم خانم دکترِ مهربون :))
خیلی خوب بود موافقم باهات 
موفق باشی :)
سلامت باشی :)
چه کردی :))))
خیلی خوب گفتی دختر
چه کردم؟! :))
همه رو دیوونه کردی :))))
خدا نکشه تو رو :))
کاملا موافقم مخصوصا قسمت اول مطلب ، متاسفانه تو جامعه ما طوری شده که دین رو یه سری ممنوعیت ها میبینیم و روحانی جماعت را با دید مثل پلیس نگاه می کنیم! انگار میخواهد بیایید و یه سری ممنوعیت ها را فقط یادآوری کند در حالی که باید کاملا بر عکس باشد و طوری باشد که وقتی حرف از دین می شود وقتی یک روحانی وارد یه جمع می شود کلا فضا به سمت نشاط و سرزندگی برود! 
من خودم نشاط و شادابی که دین چه در جامعه و چه در خانواده میخواهد را کاملا معتقدم و باید دیدگاه ها به این سمت برود، به قول حاج آقای قرائتی: ما فقط گریه دین را دیدیم و از خنده فراموش کردیم، قرآن کریم می فرماید: «هو اضحک و ابکی» ما فقط «ابکی» رو گرفتیم و چسپیدیم بهش و غافل از خنده و شادی.
حجاب همونطور که گفتید یک مفهوم عام هست، و خود طرف باید انتخاب کند که چادر بپوشد یا حجاب دیگری، خوشبخاته دین برای تربیت فرزند و زندگی قبل از بدنیا اومدن فرزند برنامه داره ولی متاسفانه هم کم بیان می شود و هم پدر و مادر ها کم اهمیت می دهند.
مطلبتون عالی بود تشکرات فراوان از شما :)
بله درسته.


ممنونم :)
کی از همه با حوا موافق تره؟ من من من من 
:)
حالا به دور از شوخی واقعا موافقم
:))

خیلی هم خوب.
:)
کم پیش میاد یهو با کل متن موافق باشما D:
ولی خب با کل متن موافقم :/

خیلیا با کل ادعایی که دارن هنوز به این نرسیدن که اصول دین تحقیقیه ! یعنی باید بهشون برسی ...
به قول شما بدون مطالعه دو کلمه از دین شدن صاحب عرش الهی :/
خوشحالم که با کلِ متن موافقید :))

درسته.
شنبه ۲۵ شهریور ۹۶ , ۲۰:۱۶ گنجشک باران زده
موافق هستم منم مثل دوستان
ولی خوب این وسط یه چیزی هست، از وقتی آخوند ها جاشون رو به آخوندنماها دادند وضعیت اینگونه عوض شد....
کلا ادیان ابراهیمی طوری هستند که با عقل میشه به راحتی اثباتشون کرد و انسان رو ترغیب به عمل
ولی همین آخوند نماهای حوزه های علمی که لعن انسان و جن و فرشتگان با مهر خدا برشان باد،دین رو به اینجا رسوندن
به قول حضرت امام(ره) خدا لعنت کند روحانی نماهای حوزه های علمیه
رهبر مدت ها بود چراغ خاموش هشدار میدادند،که الان علنی به حوزه ها انتقاد کردند
ماها باید بیشتر مراقب باشیم،و به جای انتقاد عمل کنیم
جشن برقرار نیست،برقرارش کنیم و امثالهم
بازم خدا لعنتشون کنه:|
این هم می‌تونه باشه. کلاً در هر قشری افرادی هستند که با کارهاشون دیدِ بقیه رو خراب کنند.
آفرین خیلی خوب بود
:)
برای رسیدن به این سوالهات قرآن وتفسیرهاشوبخون
وکاری به رساله هانداشته باش
برای حجاب هم خدادرقران فرموده حجاب حق من است
اصلاًبروخوب معنی قرانوبخون
متن رو خوندید؟! حرفاتون به گفته‌های من ‌ربطی نداره!
شنبه ۲۵ شهریور ۹۶ , ۲۰:۴۴ آقای سر به هوا(o_0)
چادر بحثش به کنار
طرف میره هزار گند کاری میکنه بعد یه عده میگن این چه دینیه !همه رو به اینجاها رسونده?!!
من با اونی که خلاف میکنه کار ندارم
با اینی که همه چیز مینویسه پای دین مینویسه مشکل دارم:/
عقل بدحوری به چشمه...
بدحور...

پست عالی; کلمه به کلمه اش رو با دقت خوندم:)))
این هم مشکلِ بزرگیه و درواقعِ نگاهِ شما کلی‌تره. چون پست بیشتر راجع به حجاب بود چادری‌ها رو مثال زدم.

درسته. کمی فکر باید...

لطف دارید :))
مطالب با اینکه زیاد بود ولی تونستم تا آخر بخونم چون قلم خوب رسایی داشت
و با این حرفتان بسیار موافقم

تو هر لباسی همه نوع آدم وجود داره نباید با لباس بقیه قضاوت کنیم.
خیلی سعی کردم کمتر بشه ولی نشد. :)

آری.
مهم حجاب ذاتیه مهم حجاب رفتاریه☺
البته که من چادریم✋✋✋
ومنم اینو قبول دارم که اسلامو بد جلوه میدن درحالی که میتونن خیلی بهتر ازش دفاع کنن
آزادی بیان✌✌✌
درسته ولی حجابِ ظاهری هم کم اهمیت نداره. :)
خیلی هم عالی :)
سلام
اعتقاد هر کی به خودش ربط داره بلی البته اعتقاد قلبی اش :)) 
ولی اعتقادات سطحی یا فرعی هممون مسئولیم در قبال کارای هم دیگ چرا ک نهی از منکر همونقدر ارزش داره ک نماز ارزش داره درسته قابل قیاس نیستن ولی خب تو یه جایگاهن :)) 
نهی از منکر نباشه میان و چالش چارشنبه سفیدو راه میندازن... 
درسته حرفاتون کاملا به جا و منطقی ولی این ک با پوشش دیگران کاری نداشته باشیم اینو قبول ندارم ... امام خامنه ای یه بحثی داشتن راجع ب آندلوسیزه کردن ایران بشنوید جالب هست (تو سایتشون موجوده )
:))) 
سلام
بله من هم اعتقادِ قلبی منظورم بود. درواقع اصلِ اعتقادات قلبی هست. ظاهری که هر چی باشه اگه با باطن یکسان نباشه میشه ریا. شما بد متوجه شدید پست رو. من راجع به چادر صحبت کردم! گفتم پوشیدنِ چادر یا نپوشیدنش به خودِ فرد ربط داره نه کلِ پوشش. دوباره بخونیدش. :)
منظورتون کاملا واضح و مبرهن :)) هر مردی نمیتونه لباس پیامبر رو بپوشه ولی هر زنی میتونه چادر زهرا رو سر کنه 
نمیخوام بگم هر کی چادر نپوشه بی حیاست اصلا قصد و جسارت همچین چیزیم ندارم 
ولی خب یه مرز میتونه باشه :)
مادرم دوستی دارند که خواهرِ دو شهید هستند. ایشون به شدت مذهبی هستن و اعتقاداتشون ستودنیه. به تازگی چادر رو بنا به دلایلی که به خودشون مربوطه گذاشتن کنار ولی همچنان همون خانمِ دوست داشتنی و محجبه و عالی که بودن هستن. ببینید از نظرِ دین چادر حجابِ برتر هست. یعنی عالی‌ترین درجه‌ی حجاب البته اگه درست استفاده بشه و نشه وسیله‌ای واسه خودنمایی! از اونجایی که ما نمی‌تونیم با دیدنِ یه خانمِ چادری متوجه بشیم اون خانم چطور آدمی هست و واقعاً چادر رو واسه خودِ چادر سرش می‌کنه یا هدفِ دیگه‌ای داره پس نمیشه گفت چادر می‌تونه دقیقاً یه مرز باشه. نه این که اصلاً نباشه ولی بدونِ شناختِ دقیقِ فرد نمیشه قاطعانه گفت خیلی خوبه چون انتخابش چادر بوده. :)
موافقم باشما :) 
بانوک حوا 
:)
بنظرم اگه هممون به عقاید و دین و مذهب همدیگه احترام بگذاریم،کافیه :) 
اگه سعی کنیم نگاهمون رو به یه سری مسائل عوض کنیم هم خیلی خوب میشه. این طور نیست؟! :)
خدا حفظشون کنه ولی الگوی ما ک نمیتونه باشه :) 
باید یکی رو برا الگو بودن انتخاب کنیم ک هیچ خطا و معصیتی نداشته باشه و معصوم از اشتباه باشه :)) روایات پر هست از عبرت های حضرت ماهتاب :))
هر کسی ک چادر سر کرد زهرایی نیست 
مثل این میمونه ک بگیم هر کس نماز بخونه خدایی نیست (حضرت علی امیر مومنان هم نماز میخوند معاویه هم نماز میخوند)
فرق هست سر کردن چادر :) اونم خیلییی :)
مگه من گفتم ایشون الگوی ما هستن و یا این که بشن؟! من گفتم از روی ظاهر نمیشه قضاوت کرد. یه وقتی یکی از دخترای بیان از چادر نوشته بود بعد آخرش گفته بود من چادری نیستم! بهش گفتم تو که این همه از چادر تعریف کردی چرا چادری نیستی؟! گفت چون مشکل دارم و توی گرما سردردِ شدید می‌گیرم و حالم بد میشه. دکتر گفته باید روسری و مقنعه‌ی روشن سرت کنی. گفت خیلی دوست داره چادر رو ولی نمی‌تونه سرش کنه و امیدواره یه روزی مشکلش حل بشه و بتونه چادری بشه. همه‌ی حرفِ من اینه که نمیشه با چادری بودن یا نبودن کسی رو قضاوت کرد.
خب من هم دارم همین رو میگم. :)
تفاوت‌ها بسیاره و گاهی اصلاً نمیشه تشخیص داد مگر این که شرایطی فراهم بشه تا طرف رو خوب بشناسی. :)
خب اگه به عقاید هم احترام بزاریم،همدیگه رو توی پوشش و مذهب و خیلی چیزای دیگه قضاوت و یا بازخواست نمی‌کنیم و تحت تأثیر حرفای بی‌اساس هم قرار نمیگیریم و نگاهمون بهم با طعنه یا دور از شخصیتِ انسانی نیست دیگه :) 
درسته هممون مشکلاتی توی رفتار داریم ولی کاش این اشکالات به حداقل خود برسن ;) 
بله دیگه :)
درست است بسی :)
خیلی خیلی خیلی با این پست موافقم با تک تک جملاتش :)
میدونی حواجان به نظر من اعتقادات قلبی خیلی اهمیت داره ...نه این که ظاهر 
بی اهمیت باشه نه ...میخوام بگم شاید یه نفری که مانتوییه از یه نفر که چادریه 
شاید اعتقادات قوی تری داشته باشه و بالعکس 
کاش یاد بگیریم از روی ظاهر همدیگرو قضاوت نکنیم و به اعتقادات هر شخصی
احترام بگذاریم ...اول به فکر اصلاح خودمون باشیم تا قضاوت از روی ظاهر دیگران
هرشخصی با هر اعتقادی قابل احترامه ...عالی بود این پست ^____^
خیلی هم خوب :)
بله موافقم.

همه‌ی حرفِ منم همینه. کاش روزی برسه که نگیم کاش. لطف داری. ^_^
خداروشکر که آدمهایی با این عقاید هنوز هستن :) 
عزیزدلی :**
خیلی موافقم ؛)
:)
ماهیِ مهربونِ منی ^_^
چقدر خوب :)
میشه به جای احترام و مفاهمه از روش نوین برچسب زنی استفاده کرد
جدید ترین مد روشن فکریه:)
ای بابا :)
سلام حوا خانوم:)
خیلی خوب بود.آفرین:)
سلام
لطف دارید شما. :)
سلام
1- نفر اول لیست سال 95 بیان بودی (مبارکه)
2- تقصیر خودمونه وقتی میریم میشنیم پای منبری یه عده که فقط عزاداری بلدن اون وقت مجلس حاجی که از شادی میگه خالی نمیمونه و اینا هم یاد میگیرن باید تغییر کنن
3- اگر یاد میگرفتیم که آدما اختیار دارن(((اختیار))) که هر جوری دوست دارن رفتار کنن و اعتقاد داشته باشن(البته به دیگران آسیب نرسونن) دیگه این همه جنگ تو تاریخ و دنیا وجود نداشت، یکم سخته بخوای از مردم اینو بفهمن چون همه فکر میکنن خودشون محق هستن و بقیه در اشتباه
4- حالا کی بوده که این همه از دستش شاکی شدی، طبق امکانات جدیدی که قراره بیان رو کنه بزن بلاکش کن :-)))


کلا من میگم: (مورد 4 جزء این مقوله نیست)

از ماست که بر ماست


سلام
۱. تشکر :)
۲. بله درسته ولی فقط مشکل منبرِ بعضی از روحانیون نیست. چرا روزِ ولادت تلویزیون نباید برنامه‌ی خوبی داشته باشه؟! رسانه‌ی ملی خیلی روی نگاهِ مردم تاثیر گذاره.
۳. درسته. یکی از تفاوت‌های ما و سایرِ مخلوقات همین قدرتِ انتخاب و اختیاره. یه چیزایی فقط می‌تونن آرزو باشن. فکر می‌کنم این انتظار از کلِ مردم جزوِ همین آرزوها هستن.
۴. یه عده‌ای یه حرکتِ جمعی راه انداخته بودن ضدِ چادر! حالا چرا؟! بخاطرِ همین عده‌ی معدود که توی پست اشاره شده. ای بابا :))

خب از این جا به بعد رو متوجه نشدم دقیقاً منظورتون چیه. :)
واقعا باید بپذیرم این رو حالا ما چادری ها پذیرفتیم که کسی دوست نداره حجاب داشته باشه خوب چ میشه کرد ،، ویلا انگار نپذیرفتن چادر های ما رو گاهی حتی فحش هم میدن ،، به منم بر میخوره،، با خودم میگم اکر به شما نگاه تند یا حرفی میزدم شاید مستحق فحش اینا باشم،، چرا بی دلیل وقتی از کنارمون رد میشید بهمون توهین میکنید میحط دانشکاه که از برخورد بعصی اساتید بگیر تا دانشجو گاهی رفتار مناسب ندارن ،، درد زیاده :)
دلیلِ این توهین‌ها همون یک عده‌ی معدود هستن و اینکه ما هنوز یاد نگرفتیم همه رو با یه چوب نزنیم!
بیخیال عزیزم. ناراحت نباش. :)
موافقم.
دین رو اشتباه ب ما شناسوندن. کلا بجای تشویق بیشتر دارن ما رو میترسونن
آری.
من از چادر پوشیدن خوشم نمیاد به طور کل اما بیشتر از خیلی خشک مذهب ها راجب دین و اسلام میدونم و خوندم بنظر منم اعتقاد باید و باید در درجه اول قلبی باشه وگرنه پیروی از چند تا حرف زیادم صحیح به نظر نمیرسه ادم باید خودش تحقیق کنه 
حرفِ من هم همینه. :)
سلام حوا جان ممنونم از این پستت لذت بردم :) بهت افتخار میکنم که خودت اینهمه تحقیق کردی پای اعتقاداتت وایمیسی. 

خیلی حرفها میشه تو این زمینه زد و خیلی جای بحث داره
ولی چیزی که من بهش رسیدم اینه که
آدما منتظر بهونه ن که دین رو بذارن کنارکه هر کار دلشون میخواد بکنن. فلانی که چادریه اینکارو کرد پس دین بدرد نمیخوره پس من شراب میخورم. قشنگ با همین منطق ها! :))

بقیه حرفهایی هم که میزنن از همین موضوع نشات میگیره. (هر چند هیچ کودومشون قبول نمیکنن که اینجوریه!)

اگه یه روز کسی خواست باهات بحث کنه نشون میده داره دنبال جواب سوال هاش میگرده
اما اگه دیدی کسی داره تو رو متهم میکنه، نشون میده داره سعی میکنه خودش رو قانع کنه که حرفای خودش درسته.
پس آدم باید این دو تا رو از هم تشخیص بده و جواب دومی ها رو کلا نده چون ارزش نداره وقتتو بابت کسی تلف کنی که تکلیفش با خودش هم معلوم نیست!

عزت زیاد ازین پستا بازم بذار من پستای طولانی دوس دارم :)
سلام لیموجان :)
لطف دارید. ممنونم.

بله من هم از این موارد زیاد دیدم. بدتر از این هم دیدم که اگه خدا بخواد بعدها راجع بهش می‌نویسم. درواقع این منطق نیست. بی‌منطقیه! :))

فکر می‌کنم بتونم این دو تا رو از هم تشخیص بدم. البته فکر می‌کنم، مطمئن نیستم. :)
این پست در جوابِ شخصِ خاصی نیست بلکه در جوابِ یه نگاهِ غلطه که همیشه بوده و این چند وقت بیشتر شده بود.

چشم سعی می‌کنم. خوشحالم که دوست داشتی. :)
حوا جان منظورم از اینکه تشخیص بدی کلی بودا مثلا خودم رو هم میگفتم. یه وقت اشتباه برداشت نشه. اصلا راستش بیشتر در مورد خودم بود :)

من خودم توی ذهنم یه شخص خاص از دانشگاه بود که همه ش میپره به من و دنبال جنگه. اولا همه ش جوابشو میدادم و الان دیگه خودمو خسته نمیکنم باهاش بحث کنم ولی اون بازم میاد پیام میده کامنت میذاره و کلا اعصاب منو خرد میکنه با توهین هاش.
آره دیگه خلاصه همه درگیر همچین طرز تفکری هستیم اینقدر که زیاده
راستی اینم میخواستم بگم که اصلا عده معدودی نیستن. خیلی زیادن... و خیلیا هم روی لبه پرتگاهن ینی آماده ن که تبدیل بشن به یکی ازونا!
متوجه شدم منظورت رو لیمو خانمِ دوست‌داشتنی. :)
برداشتِ بدی صورت نگرفته خیالت راحت. :)

همچین شخصی چند ماهِ پیش کلی با من بحث کرد. اولش جواب می‌دادم بعد فهمیدم کلاً ایشون هیچی و هیچ‌ ‌کس رو قبول نداره دیگه من هم چیزی نگفتم تا بحث تموم بشه. میشه همون که خودت گفتی. وقت تلف کردن.
بله.
در مقایسه با کلِ چادری‌ها و یا مانتویی‌ها معدود هستند ولی قبول دارم که سیرِ صعودی داره تعدادشون. فقط میشه از خدا خواست عاقبتِ همه‌مون رو ختمِ بخیر کنه.
و احسنت بر تو و نوشتنت حوا قَلمی! D:
قشنگ کیف کردم! :)
سپاسِ فراوان. :)
خوشحال شدم. :)
با کلیات نوشته ت موافقم.خودمم ده یازده ساله که چادر سرم بوده و با همه ی سختی ها و مشکلاتی که تو گرما و برف و بارون و .. برام داشت.
هیچ اجباری هم در کار نبوده.خودم خواستم.حس خوبی بهم میداد چادر سر کردن.
اما چند وقتیه به این نتیجه رسیدم که وقتی من محجبه ؛ بدون چادر حجابم کامله؛ وقتی خدا با همون روسری که همه ی موهامو پوشونده و مانتویی که سنگین و بلنده ازم راضیه؛ چرا باید این همه مشقت رو بخاطر چادر تحمل کنم؟!
دارم فکر میکنم خیلی از مشکلات مثل سردرد؛ درد گردن وحتی کمردرد ... که برای چادری ها پیش میاد یه بخشش بخاطر همین پنج متر پارچه س که روی سرمون سنگینی میکنه.

فکر میکنم آیا خدا راضیه که این همه به خودمون سخت بگیریم؟!

بازم میگم من؛اعتقادم به "حجاب" یا دین از بین نرفته!امابعد این همه سال با فلسفه ی چادر سر کردن درگیر شدم ... این درگیری هم زمانی شروع شد که چند وقت پیش یه پیرمرد و پیرزنی رو توی ضل گرمای تابستون دیدم.
آقا تیشرت آستین کوتاه پوشیده بود و کلاه آفتابی؛ خانوم چادر و مقنعه و مانتو و ... و به سختی راه میرفت تو اون گرما.انگار اونجا فهمیدم این پوشش چه تبعیض بزرگیه برای ما خانوم ها ..

مردها یه عمر راحت و رها واسه خودشون میچرخن، اونوقت ماها ...
نمیگم سختی نداره. داره مخصوصاً توی هوای گرم. ولی یه چیزایی خیلی ارزش دارن اونقدری که بشه بخاطرش هر سختی رو تحمل کرد.
حس و حالِ آدم‌ها فرق می‌کنه. یکی با چادر حالِ بهتری داره و سرش می‌کنه یکی هم ممکنه واقعاً براش سخت باشه و حتی مشکل‌ساز بشه پس بهتره بدونِ چادر حجاب داشته باشه یعنی همونی که شما گفتید.
اونقدرا هم که شما میگید سخت نیست. مگه چقدر وزن داره که باعثِ کمردرد و سردرد بشه؟! :)
البته به جنسِ پارچه‌ هم بستگی داره. بعضی از چادرها بخاطرِ نوعِ پارچه‌شون سنگین هستند که بله قبول دارم پوشیدنشون سخته و می‌تونه باعثِ سردرد و گردن‌درد بشه ولی چادرهای سبک هم هستند که هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.
چادر واجب نیست صرفاً حجابِ برتر هست پس نمیشه گفت تبعیض هست واسه ما خانم‌ها. اگه برای کسی سخت باشه و اذیتش کنه می‌تونه نپوشه چه بسا ممکنه بدونِ چادر حجابِ بهتری هم داشته باشه.

خب در انتها باید بگم من هدفم این بود که بگم نباید از روی ظاهر قضاوت کنیم و بخاطرِ رفتارِ بدِ یه عده به خودمون اجازه بدیم به همه توهین کنیم. چادری یا مانتویی فرقی نمی‌کنه. هدفم ترویجِ پوشیدنِ چادر نبود. :)
من اولش به زور چادر میپوشیدم به خاطر مزاحمت های مسیر بود!
ولی بعد تر مطالعه  کردم و الان عاشق چادرم!
دین هم هیچ ربطی به چادر و مانتو و اینا نداره...
داریم خیلی از چادری هارو که به خاطر عقاید زننده  و اجباریشون که اسلام هم اصلا این اجبارها رو نداره باعث بد فکر کردن درباره چادر شدند
و چادری هایی که با منظق و زیبایی اخلاقشون باعث چادری شدن خیلی از خانوم ها شدن
:)
موفق باشی
خیلی هم خوب. :)
حرفاتون هم کاملاً صحیح هست ولی من هدفم از این پست چیزِ دیگری بود.

سلامت باشی. :)
من اون حرف روکه زدم،مرض نداشتم که بزنم
قرآن کتاب خداست وهرکس معنی آنرابخواند
خوب بادین آشنامیشود،،،
تواین روزگاربعضی چیزهاروبعضی هابرای بی معنی کردنش
زیادتکرارمیکنندومیخواندبگنداین کاراجباریه
ولی خودخداتوکتابش اون رواجباری کرده یااختیاری
برمبنای حرف خداپیش میریم

درباره حجاب هم میگم،بالباس جلف وتنگ پوشیده شدن توسط،یک دختر
خودش رابه سمت گناه مشوق میکند،بقیه مردم راهم به سمت گناه میکشاند
ولی کسی که حجابش کامل ودریک چادرویک مانتووشبوارغیرچسپان ومشکی رنگ
وغیرجذب کننده باشد،احتمال به گناه کشاندن دیگران خیلی کم است

خوب،همه چیزدین که اختیاری نیست،دین مادین دلهاوهوس هانیست بعدامنطق ها
دین مامنطق درکناردل است،اول بامنطق بررسی کن بعدابادلت به پیش رو
وهیچ کاروحکم خدابی دلیل نیست،لطفاتادلیل چیزی رونمیدونیم
اونواززندگیمون حذفش نکنیم


ودرباره قسمت اولی:خودت بهترین هاروانتخاب میکنی
مواظب باش بدترین هارابعنوان بهترین حساب نکنی


بعضی مردم،اطلاعاتشون درباره دین ناقصه،تصمیمات عجیب غریبی میگیرند

+بهتراست اطلاعاتمون رادرباره دینمون افزایش،بذیم تادردام دشمن نیفتیم


شما متوجهِ منظورِ من نشدید!
من توی این پست نه خواستم راجع به دین صحبت کنم نه احکام و بایدها و نبایدهایی که توی قرآن هست.
راجع به حجاب هم صحبت نکردم! هدفم در جمله‌ی آخرِ پست خلاصه شده. بحثِ من فقط و فقط چادر هست و گفتم چادر پوشیدنش اختیاریه نه سایرِ قوانینِ اسلام! این که یه نفر برای داشتنِ حجاب چادر رو انتخاب کنه یا ترجیح بده بنا به هر دلیلی با مانتو حجاب داشته باشه به خودش ربط داره! این اختیاریه چون چادر واجبِ دینی نیست! بعد هم گفتم اگه یه عده که چادری هستند رفتارهای نامناسبی دارند ما حق نداریم اون رو به کلِ چادری‌ها نسبت بدیم و به همه‌ی اون‌ها توهین کنیم و برعکس این حرف راجع به مانتویی‌ها هم صادقه. قسمتِ اول هم که راجع به خودم بود واسه این گفته شد که کسی فکر نکنه من اگه چادری هستم و از چادر میگم اجباری پشتش بوده و یا چیزی از دین نمیدونم همینطوری حرف میزنم.
پس صحبت‌های شما با منظورِ من از این پست فاصله داره چون بحثِ من چیزِ دیگریست. :)
خیلی وقت نیست با وبتون آشنا شدم 
خیلی عالیه 
با کل این نوشته موافقم (:
:)
لطف دارید.
چقدر خوب :)
فقط کامنت دیوونه بارون 😂😂
:))
عالی بود فقط...
چرا یه عده معدود؟؟؟؟
سپاس.
چون تعدادشون کمه.
سلام ،بیشتر این افرادی که شما تو متن آوردین افراد مقدس ماب هستند که چیزی درباره اسلام نمیدونن و فقط ادای دین داری رو درمی آرند و فقط ادعاشون میشه 
سلام
یه عده هم کلاً کاری به دین ندارند. مجبورند چادر سرشون کنند.
کاملاااا موافقمممم.{گل تقدیم به گل}
خیلی هم عالی. { ایموجیِ چشمانِ قلبی }
به مطالب ویژه ای اشاره کردی.ممنونم که اینها رو گفتی:)
لطف داری. :)
مطالعه شود:

http://nevisa.blog.ir/post/322
ناشناس چرا؟! :|
دریافت ماهیانه حداقل پنج میلیون تومان در ماه با کسب یک سوم بیتکوین درماه

دوست عزیز سلام پیامی حاویه کسب درآمد از فضای بیکران و پولساز اینترنت از طرف مرجع کسب و کار های اینترنتی برای شما ارسال شده است چرا که بر آن شدیم از این دریای ثروت هم ما و هم شما بهره مند شوید
کسب درآمد نا محدود با نوعی پول دیجیتال به نام بیت کوین
که هر روزه ارزش آن رو به افزایش است به طوری که قیمت هر یک بیتکوین درحال حاضر 6000 هزار دلار یا تقریبا ۲۴ میلیون تومان است در صورتی که تا پنج سال پیش قیمت هر بیتکوین یک دلار بوده است.پس فرصت را از دست ندهید
برای کار کردن با سایتها وکسب بیتکوین شما اول باید در سایت بلاک چین  ثبت نام کنید و حساب بیتکوین بسازید .برای افتتاح حساب از اینجا اقدام کنید https://blockchine.info برای آموزش افتتاح حساب👇👇👇👇👇👇 http://bitcoinmapp.mihanblog.com/post/2
بعد از ساخت حساب بیتکوین درسایتهای کسب بیتکوین ثبت نام کنید .که در انتهای متن٬ سایتها معرفی میشوند

 برای ثبت نام درسایتهای کسب بیتکوین از قسمت REGISTER یا signup
 اقدام به ثبت نام کنید.بعد از ثبت نام برای شما ایمیل فعال سازی یا خوش آمد گویی ارسال میشود که با چک کردن ایمیلتان میتوانید حسابتان را فعال کنید
وبرای وارد شدن به اکانتتان از گزینه login استفاده کنید.
حتما نام کار بری و ایمیل و رمزتان را که در هر سایت وارد میکنید یاد داشت کنید
روش کار به این صورت است که شما وارد سایت و اکانت خودتون میشید وبا دیدن تبلیهایی که در سایت برای شما آماده شده مقداری بیت کوین دریافت میکنید.
توجه :تبلیغات رو دونه به دونه بازدید میکنید به این صورت که تبلیغ اول رو کلیک میکنید وبعد از اتمام تایمر وتست انسان شناسی میتونید تبلیغ بعدی رو مشاهده کنید
تست در بعضی از سایتها انتخاب چند عکس هستش و دربرخی سایتها بعد از اتمام تایمر چند تصویر ظاهر میشود که شما باید تصویر بر عکس رو انتخاب کنید. وصبر کنید تیک سبز رنگ
ظاهر شود وبعد از  آن میتوانید سراغ تبلیغ بعدی بروید
سایتهای کسب بیت کوین👇👇

https://www.familyclix.com/?ref=omafo


http://www.familybtc.com/?ref=omidip


http://btcclicks.com/?r=3699255b


http://bitcomine.net/home?r=omidiptc


https://www.gptplanet.com/?ref=omidiptc


https://www.scarlet-clicks.info/?ref=finexip


http://www.cliquesteria.net/?ref=iptccp

http://www.cliquebook.net/?ref=androidip                                                        هشت سایت معتبر که پرداخت به بیت کوین دارند👆👆👆👆
:|
برای اولین باردرایران 😃😃😃😍😍😍💵💵💵💵
کسب درآمدازاینترنت ازطریق سایتهای کلیکی ☺️☺️☺️
ارتقای رتبه سایت،بالابردن بازدید،افزایش کاربروکلی امتیازات دیگر،تنهاباثبت نام دردرسایت پارت کلیک.به دلیل محدودبودن ثبت نام به شماپیشنهادمیکنیم که هرچه زودتراقدام کنید.
باثبت نام وآغازفعالیت خود،دیگرنگران درآمدخودنباشید.


http://www.partclick.ir/login.aspx?o=OMIDARIA.r
:|
حرف من هم همینه
بگذاریم هر کسی خودش راهش رو انتخاب کنه . گیر ندیم و محبورش نکنیم . با چماق مجبور کردن که به درد نمی خوره .
شرط بهشت رفتن این نیست که با چماق مجبورت کنن مشروب نخوری .
مثل روزه گرفتن . شما فکر کن از اذان صبح دهان و دست شما رو می بندن و با چماق می گن نخور! بعد که اذان شد دستانت را باز می کنن می گن تا اذان صبح وقت داری!
زیبایی روزه گرفتن و.. اختیاری بودنشه . یعنی هر کسی اختیاری اون راهی رو که دلش می خواد بره . حتی اگر من می دونم درست روزه گرفتنه یا درست روزه نگرفتنه حق ندارم کسی دیگر رو مجبور کنم به این کار یا بلعکس . یا به اعتقاداتش توهین کنم .
هم دیدم خانم های چادری شل حجاب ها رو هرزه می خونن که تعبیری که شما در پست نوشتی خیلی مودبانه و حداقلی بود که میگن جهنمی و بلعکس همین شل حجابا در پاسخ به اینا میگن امل صیغه ای که باز تعبیر شما خیلی سبک تر و نرم تر بود و به نسبت کلمه شکلات پیچ خیلی بدتره.
و مورد اینکه متاسفانه حساسیت این قضیه زیاد شده چون فعلا قدرت دست کسانی است که به حجاب اعتقاد دارند و کسانی که اصلا دوست ندارن همین روسری رو هم داشته باشن رو اذیت می کنند!
پست میزنن براشون و مسخره شون می کنن که ای بابا تو که فقط پس کلتو پوشوندی! حجابی وجود نداره و فقط تحقیرشون می کنن!
برای همین این بحث امروز به حساس ترین بحث روزها تبدیل شده
حرف من هم اینه . شما به اختیار رفتی چادر برداشتی محترمه نظر خودته و خودت انتخاب کردی که چادر بپوشی و کسی حق نداره توهینی کنه بهت یا گیر بده یا مسخره کنه یا حرف اضافه بزنه یا چادر از سرت در بیاره . برعکسش هم هست. یکی دوست داره کامل موهاش باز باشه
ولی وقتی که این اجازه رو نداره که هیچ صدا و سیما و پلیس و دیگر خانم های چادری تو سرش می زنن مسلما شروع می کنه به جبهه گیری!
مثال دارم دختر بیچاره به حجاب اعتقادی نداره و دوست داره راحت باشه ولی به زور مادر که چادری هست داره چادر سر می کنه و اذیت میشه!
بحث سر اینه که حساس شده. 
هرکسی باید راه خودش رو بره . منتها بدبختی اینجاست که ما نمی ذاریم هر کسی راه خودش رو بره . ما می خوایم براش تصمیم بگیریم و عقایدمون رو تحمیل کنیم!
بحثِ شما یه چیزِ دیگه‌ست. اعتقادات چیزی نیست که با زور بشه تو دلِ کسی جا کرد! خودش باید بهش برسه. من حرفم این بود که وقتی یه چادری یه برخوردِ اشتباه می‌کنه حق نداریم بگیم چادری‌ها! عکسش هم صادقه.
اگر در مورد نظر من در وبلاگ روزنوشته ها میگی که من تعداد زیادی رو با این شرایط دیدم . نمونه اش رو هم دارم . توی زبان هم وقتی که تعداد از یک نفر بیشتر باشه پسوند ها بهش اضافه میشه
منظور من از چادرها عمومیت دادن نبوده و توی همون نظرم نوشتم که عمومیت دادن و نظر قطعی صادر کردن نشانه بی سوادی است و من عمومیت نمی دم . ولی تعداد این خانم هایی که بقیه خانم هایی که حالا حجابشون درست نیست رو هرزه خطاب می کنن کم نیستن!
صد البته عمومیت ندادم . ولی گفتم خانم هایی که اونطور فکر می کنند هم جزو این آمار هستن و تعدادشون قابل توجه هست .
از اون طرف هم به قضیه نگاه کنید همینه. مشکل اینجاست که فقط از حق و حقوقِ یه گروه دفاع میشه. هیچ‌وقت کسی نمیگه یه خانمِ چادری رو به قصدِ کشت زدند و راهیِ بیمارستانش کردند. حرفِ شما درست ولی هر دو طرف رو باید با هم دید. واسه چادری‌ها هم همه چی گل و بلبل نیست. موفق باشید. :)
متاسفانه اینطوره .
بله برعکسش هم هست . خانم های چادری هم مورد توهین قرار میگیرن که باز هم از اون دسته کم نیستن . قابل توجه هستن
امل خطاب شدن یا صیغه ای خطاب شدن مواردی هست که من خودم شنیدم .
صد البته جفتشم تلخه . جفتشم بده.
فقط چادری ها نیستن از اون دسته هم ما تند رو زیاد داریم که به پوشش اسلامی اعتقاد ندارن که جدا برا خودشون ولی این آزادی رو برای بفیه هم نمی بینن و میگن اصلا برداشته بشه مثل زمان رضا شاه ممنوع هم بشه.
بحث من سر خجاب نیست. بحث من سر آزادی عقیده است از هر دو طرف .
متاسفانه هست . ولی چون بحث توی پاسخ نظرات به اون سمت رفت مجبور شدم از اون سمت بیشتر بحث کنم و مثال بزنم .
وگرنه کاملا موافق هستم که متاسفانه الان جامعه بر محور تنفر از هم می ره جلو
کاش اینطور نبود... کاش...
چوبِ این همه کینه و تنفر رو خودمون می‌خوریم.
یک سری تند روی چادری با یک سری تند روی بی حجاب فقط دارن تنفر ایجاد می کنن ..
یعنی نفرت پراکنی می کنن . چادری ها بین هم پوشش خودشون و بی حجاب ها بین هم پوشش خودشون .
اینها فقط دعوای بیشتر می سازه
ولی اگر همه چادری ها از آزادی کسانی که دوست دارن حجاب نداشته باشند صحبت کنن آروم آروم حجاب دار های تند رو حرفی برای گفتن پیدا نمی کنن
بعد اون بی حجاب های تند رو هم حرفشون بی اعتبار میشه و برای مابقی افرادی که به حجاب اعتقادی ندارن دیگه حنا شون رنگی نخواهد داشت.
ولی متاسفانه این اتفاق هرگز نمی افته .

امیدوار باشیم :)
سلام
خداوند انسان رو جانشین خودش و اشرف مخلوقات خطاب کرده و احترام به انسان و انسانیت بالاترین حرف دینه. اما بعضی ها به خاطر یک سری پوسته های ظاهری دین، طرف رو با خاک یکسان می کنند و اصلا حواسشون نیست که نباید به راحتی به یک انسان توهین کرد! متاسفانه عوام زدگی که از آفات بزرگ دینه گرفتار دین ما هم شده و باید بزرگان روشن و اندیشمند، برای ما مطالب رو روشن کنند نه یک سری جوجه ی بیسواد یا مداح و روضه خوان کم سواد و یا مغرض! اگر علما به میدون بیان بخش اعظم این مشکلات حل می شه یا کمتر می شه. رهبر انقلاب در صحبت هاشون بارها گفتند: این چه رسمیه که روز ولادت ائمه مداح بعد از کمی مولودی خواندن یک دفعه می گه یک سر هم بریم کربلا!... و گفتند که روز شادی ائمه باید شاد و روز حزن و اندوهشون باید اندوهگین باشیم. اما صدا و سیما همین رو هم که حرف رهبره انجام نمی دن. خدا خودش کمک کنه.
سلام و درود
حرفِ منم همینه. درود بر شما :)
عه قبلا خونده بودمش :)) 

:)
سلامیه حاج آقایی هست، حاج آقا ثروتی
نگاهش به دین فرق می کنه.
البته حرفایی که می زنه زو خیلیا قبول ندارن، حتی یه بار وزارت اطلاعات می خواست دستگیرش کنه به خاطر حرفاش، اما به نظر من خیلی منطقی صحبت می کنه.
هر سوالی هم که ازش بپرسی، از روی قرآن جوابتو می ده، نه سنت و نه حدیث و روایت و اینا.
حتی خیلی وقت ها آیه رو برات می خونه و می گه هرچی خودت برداشت می کنی رو انجام بده.
چند تا کتاب هم داره که با یه سرچ ساده پیداش می کنی.
سلام
که اینطور
سلام خواهر گل چادری ام..
لذتی داره چادر سر کردن . قبول داری؟

من هم در همه انتخاب هام ازاد بودم. یادمه حتی روزه گرفتم رفتم موز خوردم خوش خوشان برای خودم. کسی هم بهم چیزی نگفت با اینکه همه فهمیده بودن که روزه ام رو خوردم.

چادر رو هم خودم انتخاب کردم.. کیف می کردم من چادر سرمه و بقیه بچه ها نه تنها چادر، مقنعه و روسری هاشون رو درست نمی تونن سر کنن.
کیف می کردم من با چادر بازی و سرسره و تاب سواری می کنم و بقیه حسرت وار نگاهم می کردند که مگه می شه مگه داریم؟ یک احساس توانایی عظیم و عجیبی بهت دست میده وقتی با چادر لذت می بری ان هم چه لذت های والایی و بقیه محرومن و دلت می خواد بتونی براشون بگی از این لذت ها تا بیان و لااقل امتحانش کنن.. دلت می خواد همه رو بکشونی به سمت نور و زیبایی ای که دیدی و براشون بگی..

اما خب زبان قاصره..
الهی قلب و دل همه خواهرانم، چادری بی چادر، بی حجاب، کم حجاب و همه و همه پر باشه از نور و سلامتی و مهر..

ممنون لینک گذاشته بودین وبلاگ دیگه ای و ما رو دعوت به خوندن این مطلب زیبا کردین..

قلب و دلتون پر باشه از انوار الهی
سلام و درود :)
بله بله :)

خدا شما رو حفظ کنه.

قربانِ شما :)
همچنین
چهارشنبه ۷ فروردين ۹۸ , ۱۳:۴۸ باربری و اتوبار امانت
باربری و اتوبار امانت
شنبه ۱۰ فروردين ۹۸ , ۱۲:۰۰ باربری و اتوبار امانت

با باربری ما آسوده خاطر باشید

با محصولات ما آسایش را به ارمغان بیاورید

الهی من فدات بشم که انقدر خوبی
خوبی از خودته مهربون :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

اشتیاقی که به دیدارِ
تو
دارد دلِ من
دلِ من داند
و
من دانم
و
دل داند
و
من

آرشیو مطالب
Designed By Erfan, Edited by a Friend Powered by Bayan